Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

OSTEOPATI

Hva er osteopati?

Osteopati er en vitenskap som består av kunnskap om strukturen og funksjonen til den menneskelige organisme, hvor man spiller på lag med den fysiologiske menneskelige kroppen, med en vitenskapelig tilnærming i undersøkelse og behandlingen for å kunne gjenopprette sirkulasjonen, et godt fungerende nervesystem og biomekanikk som er en forutsetning for god helse.

Undersøkelsen og behandlinga utføres av osteopaten med hendene uten medisiner. Osteopati kan fungere både med og uten medisiner Leger og osteopater har på bakgrunn av deres kompetanse gode forutsetninger for et godt samarbeid. I USA er alle osteopater også leger.

Yrkets status

I de fleste vestlige land er osteopati betraktet som en form for komplementær behandling med en helhetlig tilnærming. Den norske osteopatiskolen er offentlig godkjent, Nå er også osteopatien godkjent, en del av norske helsevesenet og osteopater ligger inn under helsepersonelloven på lik linje med fysioterapeuter.

Osteopati er offentlig godkjent i blant annet USA, Australia, Belgia, England, Finland, Island og Frankrike. I Canada kan autoriserte osteopater med godkjent utdannelse fra USA praktisere på linje med leger.

Spania og Israel er i en prosess med offentlig godkjenning. I Norge jobbes det også aktivt for offentlig godkjenning, og temaet drøftes på Stortinget.

Hvorfor virker osteopatisk manipulasjon av ryggsøyla?

En manipulasjon kan bryte smertekretser som kommer etter en skade. Det betyr at signalene fra en skade eller noe som trigger en smerte et sted i kroppen blir brutt når det signalet kommer frem til ryggsøyla og dermed stopper eller reduserer den opprinnelige smerten. Dette kan ha en kortvarig og en mer langvarig effekt.

Studier har vist en økning av betaendorfiner etter en manipulasjon. Betaendorfiner vil i seg selv være smertedempende.

Osteopatisk manipulasjon kan redusere hjertefrekvensen og blodtrykket. Dette ble målt basert på hjertefrekvens variabiliteten.

Ved høyt blodtrykk må man uansett alltid først oppsøke lege. Den osteopatiske behandlinga kan være en supplerende behandling.

Personvernerklæring

Logg inn